לימוד ספר מכתבי הקודש

ציור של בן אדם קורא מכתבי הקודש

איך לומדים באופן מעמיק ומשמעותי ספר מהתנ"ך או מהברית החדשה? מה שתמצאו כאן הם קווים מנחים. כל ספר הוא ייחודי ושונה באורך, בתוכן, באופי ובסוג הספרות שלו הוא שייך. אך כאשר לומדים לקרוא באופן שיטתי תיווכחו שזה מאוד מקל ועוזר לגלות מה הספר אומר ככלל, ולא רק מה אומרים הפסוקים האהובים והבולטים בתוך אותו הספר.

הכי קל לחלק את הלימוד לשלבים. ניתן, כמובן, להתאים את הקווים המנחים האלה לפי ההעדפות האישיות, אבל בכל זאת מומלץ מאד לנסות לעקוב אחר כל השלבים. כך תתחילו להיכנס ל"מים העמוקים" שנמצאים בכל ספר שבכתובים ולא תישארו רק על שפת הים!

ישנם כמה דברים שחשוב לבחון כאשר לומדים ספר מכתבי הקודש:

1.       סוג הספרות – האם יש בספר סיפורת, חוקים, שירה או סוג אחר של ספרות? איפה כל סוג ממוקם בספר, מה תפקידו בספר וכיצד הם מתפקדים בהקשר של הספר כולו?

2.      משמעות המילים – מה השימוש הנעשה במילים ומה משמעותן? איזה מילים חוזרות / מילות מפתח, ביטויים בולטים, מוטיבים וכו' מופיעים בטקסט?

3.      המבנה – מה מבנה הספר: כיצד הוא מתחיל וכיצד הוא מסתיים, כיצד הוא בנוי ואיזה חלקים יש בו, כיצד כל חלק מתפקד בהקשר של כל הספר?

הצעה: הדפיסו את הטקסט של כל פרקי הספר שאתם עומדים ללמוד (רצוי עם רווח מוגדל בין השורות). כך תוכלו בקלות לסמן, לצבוע, ולכתוב בצד. אם אתם מעדיפים לעשות את כל זה בתוך ספר כתבי הקודש שלכם – גם זה, כמובן, בסדר גמור.

 

קודם כל, ותמיד: תפילה!

אנו ממליצים שבכל פעם שאתם ניגשים לקרוא וללמוד את כתבי הקודש, התפללו שאלוהים, שזהו דברו, יגלה לכם את אוצרותיו. בקשו ממנו שייתן לכם אוזן קשבת אליו כדי שזה לא יהיה רק לימוד, אלא שדרך הלימוד תשמעו את מה שהוא חפץ לומר לכם אישית.

 

שלב 1: קריאה ראשונה ותמונה כללית

1.      קריאה ראשונה

קראו את הספר קריאה ראשונה ברצף. בקריאה ראשונה זו, המטרה היא להתרשם ולהתחיל לשים לב לתוכן, למבנה ולמסר של הספר בשלמותו. תוך כדי קריאה, התחילו לסמן לעצמכם את הדברים הבאים (זכרו שזו רק קריאה ראשונה, לכן לא צריך למצוא את הכול בבת אחת):

א.      מילים קשות. בשלב הזה סמנו רק את המילים שאינכם מבינים. אחר כך בדקו אותן בעזרת מילון מקראי או קונקורדנציה וכד'.

ב.      מילים אשר חוזרות על עצמן.

ג.       ביטויים שנראים לכם חשובים.

ד.      נושאים שמובעים בצורות שונות.

ה.      דמויות: מי הן הדמויות המרכזיות ומי המשניות? ('דמות' בספר יכולה להיות אלוהים עצמו, אנשים, עמים, או כל דמות אחרת). מה מסופר עליהן ואיזה תפקיד הן ממלאות בספר? כיצד האופי שלהן מוצג בספר?

ו.         סוגים שונים של כתיבה (סוגות / ז'אנרים ספרותיים): למשל, אם הסגנון הכללי הוא סיפורת ופתאום משובצת בו שירה, או אם אתם קוראים נבואה שמשולב בה קטע המספר על אירועים היסטוריים.

ז.        מבנה הספר: בשלב הזה רק שאלו את עצמכם תוך כדי קריאה – האם יש לו מבנה ברור ובולט? כיצד הספר פותח וכיצד הוא מסתיים?

2.     בדיקה במילון מקראי

עברו על המילים הקשות אשר סימנתם ובדקו אותן בעזרת כלי עזר (מילון מקראי, קונקורדנציה וכד'). רשמו את משמעותן וציינו מקרים של מילים שלפי הקונקורדנציה הן נדירות (רצוי לבדוק את משמעותן גם במקומות אחרים שבהם הן מופיעות) או יחידאיות (כלומר, המילים מופיעות רק פעם אחת במקרא).

3.     קריאה נוספת

קראו את הספר שוב ושימו לב לתופעות שונות שמופיעות בו (לפי הרשימה שבסעיף 'קריאה ראשונה' למעלה). סמנו מה שלא שמתם לב אליו בקריאה הראשונה.

שאלו את עצמכם:

         למה המחבר חוזר על מילה מסוימת?

         על מה מושם דגש בספר?

         באילו דרכים הדגש הזה בא לידי ביטוי?

         כיצד סגנון הכתיבה תורם להבעת המסר שבספר?

4.     המשך קריאה

כדאי לקרוא את הספר שוב ושוב! כל קריאה נוספת תתרום ותוסיף להבנה שאליה כבר הגעתם ולפרטים שאליהם כבר שמתם לב. כאשר אתם ממשיכים לשלבים הבאים של הלימוד, חשוב לחזור תמיד לספר עצמו ולהמשיך לקרוא בו.

 

שלב 2: ההקשר (קונטקסט)

בשלב הזה המטרה היא להכיר את הרקע ההיסטורי של הספר, את מקומו במקרא ואת התכנים המשותפים לחלקים אחרים של המקרא לעומת החלקים המייחדים אותו. השלב הזה עשוי להיות קצר ועשוי להיות ארוך, תלוי בספר אשר בחרתם ללמוד.

איפה הספר נמצא, באיזה חלק מכתבי הקודש (תורה, נביאים ראשונים, נביאים אחרונים, כתובים, הברית החדשה)? כדאי לבדוק מה הקשר שלו לספרים שלפניו ואחריו. עיינו בספרים האלה ושאלו את עצמכם: האם יש קשר, או רצף? האם יש מוטיבים משותפים? האם הספר משתלב בתקופה מסוימת (כגון, אחד מספרי הנביאים)? חפשו חלקים אחרים במקרא המספרים על אותה התקופה.

 

שלב 3: כלי עזר

בשלב הזה, אחרי שכבר קראתם בספר עצמו, הרעיון הוא למצוא חומר על אודות ספר זה כדי להיעזר בו. ספרי פירוש, אנציקלופדיה וכדומה יכולים לעזור לכם לקבל מידע שיידרש זמן רב ומחקר מעמיק כדי להגיע אליו לבד. ספרי עזר גם יכולים לעזור לתת לכם קווים למחשבה על הספר. בכל אופן, זכרו תמיד שכל הפרשנויות וספרות העזר הן רק "ספרות עזר". כלי העזר מציגים פירושים ודעות שיכולים לעזור לכם, אבל הם אינם קדושים! בידיעה זו, השתמשו בספרות העזר כדי לחפש עזרה להבנה עמוקה ונכונה יותר של דבר אלוהים, אבל זכרו שמה שחשוב ובעל סמכות עליונה הוא דבר אלוהים עצמו.

 

שלב 4: בחזרה לספר!

עם הדברים אשר מצאתם בשלבים 2 ו-3, חזרו לספר.

1.       קראו אותו שוב, לאט, ושימו לב לכל הדברים אשר כבר למדתם וסימנתם. עכשיו, בקריאה הנוספת, תוכלו לשים לב לדברים נוספים בעזרת השאלות או הקטגוריות שכבר התחלתם לבחון בקריאה הראשונה. רשמו לעצמכם את הדברים הבאים:

                                 א.         מילים אשר חוזרות על עצמן.

                                 ב.         ביטויים שנראים לכם חשובים.

                                  ג.          נושאים שמובעים בצורות שונות.

                                 ד.         סוגים שונים של כתיבה (סוגות / ז'אנרים ספרותיים). למשל, אם הסגנון הכללי הוא סיפורת ומשובצת בו שירה; או אם אתם קוראים נבואה שמשולבת בקטע המספר על אירועים היסטוריים.

                                 ה.         מבנה הספר. בשלב זה רק שאלו את עצמכם תוך כדי קריאה: האם קיים מבנה ברור ובולט? כיצד הספר פותח וכיצד הוא מסתיים?  

2.      קראו שוב! הפעם יותר מהר, כדי לבדוק דבר אחד: מהו הרצף של הספר? מה המבנה שלו? עכשיו, לאחר שקראתם אותו כבר כמה וכמה פעמים, תוכלו להבחין ביתר קלות בשינויים ברצף, בחזרה על נושאים או מוטיבים, בשינויים בכיוון וכדומה.

 

שלב 5: סיכום

עכשיו תוכלו לסכם!

נסו לסכם את כל הספר בקצרה על דף אחד. אם אתם מעדיפים, עשו זאת בעזרת דיאגרמה או ציור.

מרכיבים שונים שכדאי לכלול בסיכום:

א.      הדגש או הדגשים העיקריים של הספר.

ב.      באילו דרכים הדגשים האלה באים לידי ביטוי.

ג.       הרצף של תוכן הספר (כאן ניתן לסכם את התוכן באופן תמציתי).

ד.      מבנה הספר.

ה.      מה בלט לכם באופן אישי בספר וכיצד אלוהים דיבר אליכם דרך הכתוב.

 

אנו מאחלים לכם קריאה מהנה ומבורכת!

לקריאה נוספת
מנורה (נר שמן)

המנורה (נר השמן)

נרות השמן – המנורות – היו אמצעי התאורה הנפוץ ביותר בעבר. היה זה כלי חרס דמוי צלחת שבעת ייצורו, כשהחומר היה עדיין רטוב ורך, קיפלו את דפנותיו בצורת פיה קטנה, ולאחר שהתייבש נאפה והתקשה בתנור. לאחר מכן שפכו לתוך המנורה שמן זית או שמן צמחי אחר, או שומן מן החי. כפתיל שימש חוט של פשתן או סיבים אחרים שלופף בצורת פתיל, נטבל בשמן מלמטה וקצהו העליון הודלק והפיץ אור…

המשיכו לקרוא »
שני ספרי מקרא פתוחים לספר ישעיה ולבשורה על פי מתי

התנ"ך בברית החדשה

מטרת המאמר הזה היא להצביע על הדרכים העיקריות שבהן הברית החדשה מקושרת לתנ"ך, ולספק לקורא כלים לזיהוי נקודות המגע וחשיבותן. המטרה כאן היא רק להגביר את המודעות לעומק הקשר הקיים בין התנ"ך והברית החדשה…

המשיכו לקרוא »
הרשמו לעדכונים

אם אתם מעוניינים לקבל עדכון חודשי מאיתנו על המאמרים החדשים באתר מכון ועל הפעילויות השונות שיתקיימו בקרוב, אתם מוזמנים לרשום את כתובת הדוא"ל שלכם ולקבל מאיתנו עדכונים.

*בעת ההרשמה לעדכונים אני מסכים\ה לקבל חומר פרסומי למייל.

דילוג לתוכן