צדק צדק תרדוף – פרשת שופטים

שופטים

פרשת שופטים: דברים טז 18 – כא 9

 

החוכמה מדברת במשלי פרק ח כישות חיה ואומרת:  לִֽי־עֵ֭צָה וְתוּשִׁיָּ֑ה אֲנִ֥י בִ֜ינָ֗ה לִ֣י גְבוּרָֽה׃  בִּ֭י מְלָכִ֣ים יִמְלֹ֑כוּ וְ֜רוֹזְנִ֗ים יְחֹ֣קְקוּ צֶֽדֶק׃  בִּ֭י שָׂרִ֣ים יָשֹׂ֑רוּ וּ֜נְדִיבִ֗ים כָּל־שֹׁ֥פְטֵי צֶֽדֶק׃  אֲ֭נִי )אֹהֲבֶיהָ] (אֹהֲבַ֣י[ אֵהָ֑ב וּ֜מְשַׁחֲרַ֗י יִמְצָאֻֽנְנִי (17-14). 

הקשר כאן בין חוכמת אלוהים לבין צדק, ובפרט צדק בהנהגה, ברור ומובהק. בפרשת שופטים הצדק על צדדיו השונים מרכזי למה שה' דורש מעמו כאשר יֵשב בארץ. מופיעים בה כמה תיאורים של תפקיד מנהיגי העם (השופטים והשוטרים: טז 18-20; הכוהנים והלויים משבט לוי: יח 1-8; מלך שבעתיד העם עלול לבקש: יז 14-20; נביא: יח 15-22). 

הפרשה פותחת בהוראה למנות שופטים ושוטרים בכל עיר (שֹׁפְטִ֣ים וְשֹֽׁטְרִ֗ים תִּֽתֶּן־לְךָ֙ בְּכָל־שְׁעָרֶ֔יךָ אֲשֶׁ֙ר יְהוָ֧ה אֱלֹהֶ֛יךָ נֹתֵ֥ן לְךָ֖ לִשְׁבָטֶ֑יךָ… טז 18).  ה' מצפה שהשופטים והשוטרים ישקפו את האופי שלו ושישפטו בצדק, ללא משוא פנים ומבלי לקחת שוחד (טז 18ב-19). דרישה זאת מן השופטים והשוטרים מודגשת ביתר שאת בהוראה הכפולה – צֶ֥דֶק צֶ֖דֶק תִּרְדֹּ֑ף – ובהתניית החיים בארץ ברדיפת הצדק – לְמַ֤עַן תִּֽחְיֶה֙ וְיָרַשְׁתָּ֣ אֶת־הָאָ֔רֶץ אֲשֶׁר־יְהוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ נֹתֵ֥ן לָֽךְ (טז 20).

בולטת כאן האחריות שה' מטיל על האנשים הנושאים בתפקיד ציבורי בעם.

גם בהוראות לגבי מלך ניתן ציווי ברור שלא ירבה לעצמו נכסים ועושר אלא יחיה בענווה, ושלא יתנהל לפי דעתו האישית אלא שמִשְׁנֵ֙ה הַתּוֹרָ֤ה הַזֹּאת יהיה לו למכוון ומדריך וממנו ילמד לירוא את ה' (יז 16-20). תכונות המלך צריכות להיות ענווה ויראת ה' (לְבִלְתִּ֤י רוּם־לְבָבוֹ֙ מֵֽאֶחָ֔יו וּלְבִלְתִּ֛י ס֥וּר מִן־הַמִּצְוָ֖ה יָמִ֣ין וּשְׂמֹ֑אול). 

במקרה של הנביא כמו משה אשר ישלח ה' – הוא ידבר את מה שה' ישים בפיו, ואם ימציא מסר משלו, ימות (יח 20-18). אחריות הנביא היא להיות שליח נאמן של ה'.

מכל המקרים האלה ניתן להפיק לקחים חשובים לגבי הנהגה. דרושות מהמנהיגים ענווה ורדיפת צדק ולא בצע, כוח או כבוד עצמי. מי שחפץ להיות מנהיג ישכיל אם ילמד להגות באופן קבוע בדבר ה' הכתוב, כמו שהמלך הצטווה לעשות. 

עקרונות אלה יועילו לכל מי שמצוי בעמדת הנהגה, בין אם בתפקיד זוטר בין אם בתפקיד ציבורי רם ומוכר. כדאי לאמץ אותם לעצמנו, וגם להתפלל שהמנהיגים שלנו במדינה ישכילו מהם ויתנהגו על-פיהם.

המנהיג שמימש באופן מלא את כל המאפיינים האלה מתואר בברית החדשה בספרי הבשורות. דמותו של ישוע היא דוגמה מוחשית של התגלמות מה שה' דורש מן המנהיגים מכל הסוגים. 

 

לקריאה נוספת

תנאי הברית – פרשת כי תבוא

פרשת כי תבוא – ברית היא הסכם בין שני צדדים. בתנ"ך מוזכרות כמה בריתות. "הברית בין הבתרים" שאלוהים כרת עם אברהם נקראת כך משום שבימי אברהם ברית מחייבת נכרתה כאשר הצדדים עברו בין נתחים מבותרים של חיות. במקרה של הברית עם אברהם, רק אלוהים עבר בין הבתרים בתנור עשן ולפיד אש שסימלו את נוכחותו (בר' טו 1­-21). הווה אומר, אלוהים התחייב חד צדדית לקיים את הבטחותיו לאברהם…

המשיכו לקרוא »

אין דרך אחרת – פרשת בשלח

פרשת בשלח – הדרך מעבדות לחירות בסיפור יציאת מצרים הביאה את בני ישראל למקומות ומצבים שמהם לא היה שום מוצא – אלא בעזרת אלוהים. קודם כול, הם מצאו את עצמם כלואים בין הים לבין חיל פרעה, ללא דרך מילוט. והפלא ופלא, ה' רצה שהעם יגיע למצב הזה! הסיבה לכך…

המשיכו לקרוא »

המסר של התורה – פרשת האזינו

אין עוררין על החשיבות של שירת האזינו (דב' לב 1­-43). זהו החלק היחיד בתנ"ך שבו הכתוב עצמו מצווה על בני ישראל ללמוד אותו בעל פה:  וְעַתָּ֗ה כִּתְב֤וּ לָכֶם֙ אֶת־הַשִּׁירָ֣ה הַזֹּ֔את וְלַמְּדָ֥הּ אֶת־בְּנֵי־יִשְׂרָאֵ֖ל שִׂימָ֣הּ בְּפִיהֶ֑ם לְמַ֙עַן תִּהְיֶה־לִּ֜י הַשִּׁירָ֥ה הַזֹּ֛את לְעֵ֖ד בִּבְנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל (דב' לא 19). אלוהים אומר שהשירה הזאת מתפקדת כעד. על מה היא מעידה?

המשיכו לקרוא »
הרשמו לעדכונים

אם אתם מעוניינים לקבל עדכון חודשי מאיתנו על המאמרים החדשים באתר מכון ועל הפעילויות השונות שיתקיימו בקרוב, אתם מוזמנים לרשום את כתובת הדוא"ל שלכם ולקבל מאיתנו עדכונים.

*בעת ההרשמה לעדכונים אני מסכים\ה לקבל חומר פרסומי למייל.

דילוג לתוכן