תבנית ומציאות – פרשת תרומה

1280px-Holman_The_Tabernacle_in_the_Wilderness

פרשת תרומה: שמות כה 1 – כז 19

תמונה אחת שווה אלף מילים! לפיכך, עיתונאים מחפשים תמונה טובה של האירוע שעליו הם מדווחים, אנחנו מראים לחברים תמונות של המקום שבו בילינו בחופשה כדי להמחיש את החוויה, וארכיטקטים יוצרים שרטוט (מעין תמונה) של הבית שמתכוונים לבנות כדי שהמהנדסים והבנאים יוכלו להבין איך לבנות אותו.

ה' הראה למשה מראה, תבנית, לפיה בני ישראל היו צריכים לעשות את המשכן ואת כל כליו (כְּכֹ֗ל אֲשֶׁ֤ר אֲנִי֙ מַרְאֶ֣ה אֽוֹתְךָ֔ אֵ֚ת תַּבְנִ֣ית הַמִּשְׁכָּ֔ן וְאֵ֖ת תַּבְנִ֣ית כָּל־כֵּלָ֑יו וְכֵ֖ן תַּֽעֲשֽׂוּ, שמות כה 9). בפרשת תרומה יש גם הסבר מילולי שמסר ה' למשה יחד עם התבנית שהראה לו. בתבנית ובהסבר המילולי מתוארים כל החלקים השונים של המשכן. המבנה נועד להיות מקדש שבו ישכון ה' בקרב עמו (וְעָ֥שׂוּ לִ֖י מִקְדָּ֑שׁ וְשָֽׁכַנְתִּ֖י בְּתוֹכָֽם, שמות כה 8). ה' אלוהינו, בורא עולם, רוצה להיות איתנו!

ועוד יותר מפתיע – אלוהים אומר במפורש שהוא יפגוש אותם מעל הכפורת, שהיא המכסה של ארון הברית, שעליה הכוהן הגדול היזה דם פעם בשנה לכפר על חטאי העם (וְנֽוֹעַדְתִּ֣י לְךָ֮ שָׁם֒ וְדִבַּרְתִּ֨י אִתְּךָ֜ מֵעַ֣ל הַכַּפֹּ֗רֶת מִבֵּין֙ שְׁנֵ֣י הַכְּרֻבִ֔ים אֲשֶׁ֖ר עַל־אֲר֣וֹן הָֽעֵדֻ֑ת אֵ֣ת כָּל־אֲשֶׁ֧ר אֲצַוֶּ֛ה אֽוֹתְךָ֖ אֶל־בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל, שמות כה 22). לפיכך, כל חלקיו של המשכן וכליו נושאים משמעות מיוחדת.

וכאן חוזרים לפתגם "תמונה אחת שווה אלף מילים". מאחר שהמשכן נבנה על פי תבנית שה' הראה למשה בהר, הרי שגם הוא נהיה בעצמו למעין "תמונה" המלמדת אותנו שיעורים חשובים מאוד לגבי אלוהים ורצונו לשכון איתנו; לגבינו ולגבי החטא שלנו שזקוק לכפרה וסליחה; ולגבי הדרך שה' נותן לנו כדי להתקרב אליו דרך כפרה באמצעות דם של קורבן.

בברית החדשה יש ספר שלם שמדבר על השיעורים האלה שלומדים מן המשכן – האיגרת אל העברים – וכדאי מאוד לקרוא אותו. בספר הזה נאמר שהמשכן הוא למעשה תמונה של הדברים האמיתיים. זה לא אומר שלא הייתה למשכן חשיבות אלא שהתפקיד שלו היה להדגים באופן מוחשי אמיתות חשובות שאלוהים רצה להציג לעם ישראל ולבני האדם ככלל. לפיכך, כדאי לעבור פריט פריט ולחשוב על משמעותו.

הפריט הראשון שמתואר בפרשה הוא ארון העדות. דגש מיוחד ניתן לתיאור הכפורת, שכיסתה את הארון. מסר חזק מועבר בתמונה של כרובי הזהב (דמויות של מלאכים עם כנפיים פרושות) העומדים על שני צידי הכפורת, פניהם זה כלפי זה ומבטם אל הכפורת (אֶ֨ל־הַכַּפֹּ֔רֶת יִֽהְי֖וּ פְּנֵ֥י הַכְּרֻבִֽים, שמות כה 20). הרושם הוא שהיצורים השמיימיים האלה מתעניינים ומשתאים על מה שמייצגת הכפורת (מכל המקומות ביקום, דווקא הכפורת!). אחד המסרים שמועבר לנו בתמונה זו הוא גודל הפליאה במפגש של ה' עם בני אדם, ועוד באמצעות דם הכפרה שהותז עליה כדי לאפשר את המפגש (ויקרא טז). האם מספיק הפנמנו את המסר שתמונה זו מעבירה?

כדי להתרשם מתמונה ולהפנים את מה שהיא "אומרת" יש צורך להתבונן בה. כך גם לגבי המשכן. האם חשבת אי פעם על המשכן ועל כל חלקיו, ועל משמעותם עבורך באופן אישי? השבוע, בעת הקריאה של הפרשה, זו הזדמנות להתעמק בכך. אחת מהשאלות שעולות מן הפרשה היא – האם אני מבין ומעריך את גודל המסר שהמשכן מייצג – שאלוהים רוצה לשכון איתנו? ושאלה נוספת – מה צריכה להיות התגובה שלי? כאן מתאים לחשוב על דברי ה' המובאים בפרק האחרון של ספר ישעיה:

כֹּ֚ה אָמַ֣ר יְהוָ֔ה הַשָּׁמַ֣יִם כִּסְאִ֔י וְהָאָ֖רֶץ הֲדֹ֣ם רַגְלָ֑י אֵי־זֶ֥ה בַ֨יִת֙ אֲשֶׁ֣ר תִּבְנוּ־לִ֔י וְאֵי־זֶ֥ה מָק֖וֹם מְנֽוּחָתִֽי׃ וְאֶת־כָּל־אֵ֨לֶּה֙ יָדִ֣י עָשָׂ֔תָה וַיִּֽהְי֥וּ כָל־אֵ֖לֶּה נְאֻם־יְהוָ֑ה וְאֶל־זֶ֣ה אַבִּ֔יט אֶל־עָנִי֙ וּנְכֵה־ר֔וּחַ וְחָרֵ֖ד עַל־דְּבָרִֽי׃ (יש' סו 1­-2).

לקריאה נוספת
תנו לטקסט לדבר!

תנו לטקסט לדבר: קריאה ספרותית ומשמעות הטקסט

בכל שיחה אמיתית חשוב ללמוד להקשיב לאדם שאיתו משוחחים, אחרת לא נבין מה הוא או היא רוצים לומר לנו ולא תהיה בינינו שום אינטראקציה אמיתית או תקשורת. אני, כמובן, יכול להגיב גם בלי להקשיב, אבל תגובתי תהיה רלוונטית רק אם הקשבתי והבנתי את מה שזולתי אומר לי. כך גם לגבי קריאת המקרא. יש לי ודאי הרבה מחשבות והרבה מה לומר על מה שאני קורא… אבל אם אני רוצה להגיב למה שבאמת כתוב בטקסט (ולא למה שאני מדמיין לעצמי שכתוב בו), אני צריך ללמוד להקשיב לו ולתת לו לדבר אליי.

המשיכו לקרוא »

אש תמיד – פרשת צו

בפרשת "צו" ניתנים פרטים על סוגים שונים של קורבנות, אבל הפרשה פותחת בתיאור העולה שמעלים מדי יום, בוקר וערב. מודגש כאן שהאש על המזבח לא תכבה (וְהָאֵ֨שׁ עַל־הַמִּזְבֵּ֤חַ תּֽוּקַד־בּוֹ֙ לֹ֣א תִכְבֶּ֔ה וּבִעֵ֨ר עָלֶ֧יהָ הַכֹּהֵ֛ן עֵצִ֖ים בַּבֹּ֣קֶר בַּבֹּ֑קֶר וְעָרַ֤ךְ עָלֶ֨יהָ֙ הָֽעֹלָ֔ה וְהִקְטִ֥יר עָלֶ֖יהָ חֶלְבֵ֥י הַשְּׁלָמִֽים׃ אֵ֗שׁ תָּמִ֛יד תּוּקַ֥ד עַל־הַמִּזְבֵּ֖חַ לֹ֥א תִכְבֶּֽה, ויקרא ו 5, 6)…

המשיכו לקרוא »
הרשמו לעדכונים

אם אתם מעוניינים לקבל עדכון חודשי מאיתנו על המאמרים החדשים באתר מכון ועל הפעילויות השונות שיתקיימו בקרוב, אתם מוזמנים לרשום את כתובת הדוא"ל שלכם ולקבל מאיתנו עדכונים.

*בעת ההרשמה לעדכונים אני מסכים\ה לקבל חומר פרסומי למייל.

דילוג לתוכן