עת לכל דבר – פרשת מקץ

יוסף ופרעה

מקץ: בראשית מא 1 – מד 17

 

להיות במקום הנכון בזמן הנכון, הוא הרבה פעמים ההבדל בין הצלחה לכישלון. כך גם בפרשה שלנו המתחילה במילים: וַיְהִ֕י מִקֵּ֖ץ שְׁנָתַ֣יִם יָמִ֑ים (בראשׁית מא 1)

שנתיים אחרי מה?

שנתיים אחרי שיוסף פתר את חלומם של שר האופים ושר המשקים בכלא בו ישבו.

לאחר פתרון החלום של שר המשקים, שבו התברר לשר המשקים שיחזור למעמדו הקודם בבית פרעה, ביקש ממנו יוסף שיזכור אותו שם וידבר עליו טובות. אבל לא כך קרה: וְלֹֽא־זָכַ֧ר שַֽׂר־הַמַּשְׁקִ֛ים אֶת־יוֹסֵ֖ף וַיִּשְׁכָּחֵֽהוּ (מ 23). שנתיים נוספות ישב יוסף בכלא כשבלבו בודאי מחשבות לא רק על כך ששר המשקים שכח אותו אלא אולי גם אלהים שכח אותו.

למה הרשה לזה אלהים לקרות?

הוא היה יכול להעיר את רוחו של שר המשקים לספר על פותר החלומות כשהגיע לארמון ולא רק מקץ שנתיים ימים. אבל העיתוי של אלהים לממש את תכניתו הוא מושלם. היה זה הכרחי לתכנית אלהים לעכב את שחרורו של  יוסף מהכלא, כדי לשנות ולהכין את יוסף לקראת הבאות. לעיתים נדמה שהניסיון בו אנחנו נתונים אורך זמן רב ואנחנו לא מבינים מדוע האדון משתהה. למשל, בסיפור בבשורת יוחנן על אלעזר, אחיהן של מרים ומרתה, שחלה ומת: כַּאֲשֶׁר שָׁמַע (ישוע) כִּי חָלָה, שָׁהָה עוֹד יוֹמַיִם בְּאוֹתוֹ מָקוֹם (יא 6). מדוע לא מיהר לעזרתו? גם מרים לא הבינה: אֲדוֹנִי, לוּ הָיִיתָ פֹּה, לֹא הָיָה אָחִי מֵת (יא 32).

במקרה זה, ׳האיחור׳ של ישוע רק הגביר את הנס שנעשה בהקמתו של אלעזר לתחייה. זאת כדי לבנות ולחזק את האמונה! כך עונה ישוע למרתא: הֲלֹא אָמַרְתִּי לָךְ שֶׁאִם תַּאֲמִינִי תִּרְאִי אֶת כְּבוֹד הָאֱלֹהִים (יא 40).

יהיה זה נכון עבורנו בכל מצב להתפלל לאלהים: בְּיָֽדְךָ֥ עִתֹּתָ֑י (מזמור לא 16), העמידה בסבלנות משנה אותנו ומלמדת אותנו לבטוח בו!

 

לבסוף נקרא יוסף אל המלך לפתור לו את החלומות. שלוש עשרה שנה עברו מאז נזרק יוסף לבור ועד שעמד לפני פרעה – עכשיו כבר לא ניפנף ביכולותיו כפי שעשה עם אחיו, אלא עמד בענווה וכניעה כשהוא אומר לפרעה: … בִּלְעָדָ֑י אֱלֹהִ֕ים יַעֲנֶ֖ה אֶת־שְׁל֥וֹם פַּרְעֹֽה (בראשית מא 16). כלומר, לא לי, אלא לאלהים הפתרונים. עכשיו לא הוא במרכז אלא אלהים במרכז, והוא מסביר לפרעה: …אֲשֶׁ֧ר הָאֱלֹהִ֛ים עֹשֶׂ֖ה הֶרְאָ֥ה אֶת־פַּרְעֹֽה (מא 28 ).

יוסף כבר אינו אותו אדם, הוא אינו נוהג בהתנשאות כפי שנהג בעבר כלפי משפחתו. מה שחשוב לו עכשיו אינו ההצלחה הפרטית שלו אלא אדם המכיר בכך שאלהים עומד מאחורי כל צעד ושעל שלו, אדם המבין: הַמְרוֹמֵם אֶת עַצְמוֹ יֻשְׁפַּל וְהַמַּשְׁפִּיל אֶת עַצְמוֹ יְרוֹמָם (בשורת מתי כג 12). בעקבות התהליך שעבר הבין כי הדרך למעלה היא קודם למטה… הוא השתנה…

 

כל זה נעשה בתזמון המושלם של אלהים: הבעיה והפתרון! גם אם נדמה לנו שהאדון מתמהמה – בוא יבוא: אֵין אַדֹנָי מְאַחֵר בַּדָּבָר אֲשֶׁר הִבְטִיחַ, כְּמוֹ שֶׁיֵּשׁ הַחוֹשְׁבִים זֹאת לאִחוּר, אֶלָּא שֶׁהוּא מַאֲרִיךְ אַפּוֹ לָנוּ; אֵין הוּא רוֹצֶה שֶׁיֹּאבַד אִישׁ, אֶלָּא שֶׁהַכֹּל יָבוֹאוּ לִידֵי תְּשׁוּבָה (ב׳ פטרוס ג 9).

לקריאה נוספת

הפרט והקהילה – פרשת כי תצא

בין כל הדינים, ההוראות וההנחיות בפרשת "כי תצא" בולט הדגש על אחריות אישית ועל הקשר בין הפרט ומעשיו לבין הכלל של הקהילה. בפרשה הקודמת הובלטה האחריות של ההנהגה. ניתן היה לחשוב שכל האחריות מוטלת על ההנהגה. אבל לא כך הדבר. באופן חד וברור עולה מן החוקים השונים בפרשת "כי תצא" כל אחד באופן אישי נושא באחריות. רוב החוקים מתייחסים לשני דברים…

המשיכו לקרוא »

הדור החדש – פרשת פנחס

פרשת פנחס – עד כמה אתם חושבים על הדור החדש, הדור הבא שיום אחד יחליף אתכם? הנושא הזה מתברר כחשוב ביותר בכל הסיפורים שבפרשה זו. קודם כול, בעקבות המגפה שעליה מסופר בפרשה הקודמת, אלוהים מברך את פנחס, בנו של אהרן, עם כהונת עולם על כך שהוא פעל כראוי: הִנְנִ֨י נֹתֵ֥ן ל֛וֹ אֶת־בְּרִיתִ֖י שָׁלֽוֹם, וְהָ֤יְתָה לּוֹ֙ וּלְזַרְע֣וֹ אַחֲרָ֔יו בְּרִ֖ית כְּהֻנַּ֣ת עוֹלָ֑ם תַּ֗חַת אֲשֶׁ֤ר קִנֵּא֙ לֵֽאלֹהָ֔יו וַיְכַפֵּ֖ר עַל־בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל (כה 12–13). פנחס הוא הדור השני של הכוהנים, ובהחלט התחיל "ברגל ימין"!

המשיכו לקרוא »
הרשמו לעדכונים

אם אתם מעוניינים לקבל עדכון חודשי מאיתנו על המאמרים החדשים באתר מכון ועל הפעילויות השונות שיתקיימו בקרוב, אתם מוזמנים לרשום את כתובת הדוא"ל שלכם ולקבל מאיתנו עדכונים.

*בעת ההרשמה לעדכונים אני מסכים\ה לקבל חומר פרסומי למייל.

דילוג לתוכן