הגות בזמן מלחמה – 15 לאוקטובר 2023

priscilla-du-preez-9CMUPez8wLo-unsplash

"וַיְהִי בַּיָּמִים הָהֵם וַיִּגְדַּל מֹשֶׁה וַיֵּצֵא אֶל־אֶחָיו וַיַּרְא בְּסִבְלֹתָם וַיַּרְא אִישׁ מִצְרִי מַכֶּה אִישׁ־עִבְרִי מֵאֶחָיו׃ וַיִּפֶן כֹּה וָכֹה וַיַּרְא כִּי אֵין אִישׁ וַיַּךְ אֶת־הַמִּצְרִי וַיִּטְמְנֵהוּ בַּחוֹל…  וּלְכֹהֵן מִדְיָן שֶׁבַע בָּנוֹת וַתָּבֹאנָה וַתִּדְלֶנָה וַתְּמַלֶּאנָה אֶת־הָרְהָטִים לְהַשְׁקוֹת צֹאן אֲבִיהֶן׃ וַיָּבֹאוּ הָרֹעִים וַיְגָרְשׁוּם וַיָּקָם מֹשֶׁה וַיּוֹשִׁעָן וַיַּשְׁקְ אֶת־צֹאנָם" (שמות ב 12-11, 17-16).

משה איננו רק המושיע של ישראל, הוא מגלם בדמותו את עם ישראל כולו. כשם שאלוהים אפשר למשה להימלט בבטחה דרך מי היאור (שמות ב ג-ו), כך אלוהים העביר בבטחה את ישראל דרך ים סוף (שמות יד); כפי שאלוהים התגלה למשה בסנה הבוער בחורב (שמות ג 2-1), כך התגלה אלוהים לישראל מראש אותו הר בוער (שמות יט-כ). מבט על דמותו של משה בטרם פגש את אלוהים פנים אל פנים, מזכיר את עמנו כיום. כאשר משה הבחין באנשים חסרי ישע (עבד עברי, נשים מדינייות), הוא מיהר לסייע להם ללא מורא. אחוזי גיוס המילואים בישראל עומדים על 150%; ישראלים החיים בחו"ל, נוטשים הכל כדי לשוב ולהגן על ביתם היחיד; שיעור ההתנדבות זינק לשמים; גברים מבוגרים מכדי לשרת בצה"ל, נשארים ערים כל שעות הלילה בסיורים אזרחיים במטרה להגן על רחובותיהם. התשוקה הזו, לסייע לחסרי ישע, איננה רק תופעה של ימי מלחמה. ישראל תמיד הראשונה מבין האומות לשלוח צוותי סיוע בשעת חירום לאזורים מוכי אסון, אפילו אם המדינה הזקוקה לסיוע אינה בשלום עם ישראל. כיוון שדמותו של משה מגלמת בתוכה את ישראל, אפשר לצפות כי בדיוק כמו משה, נגלה את ייעודנו האמיתי ואת מלוא הפוטנציאל שלנו כעם כאשר נפגוש סוף סוף את אלוהים פנים אל פנים. או אז, אלוהים ישתמש בתשוקה הלאומית שלנו במטרה לסייע לחסרי ישע ולברך את העולם כולו!

"וַיַּרְא יְהוָה כִּי סָר לִרְאוֹת וַיִּקְרָא אֵלָיו אֱלֹהִים מִתּוֹךְ הַסְּנֶה וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי׃ וַיֹּאמֶר אַל־תִּקְרַב הֲלֹם שַׁל־נְעָלֶיךָ מֵעַל רַגְלֶיךָ כִּי הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה עוֹמֵד עָלָיו אַדְמַת־קֹדֶשׁ הוּא׃ וַיֹּאמֶר אָנֹכִי אֱלֹהֵי אָבִיךָ אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אֱלֹהֵי יִצְחָק וֵאלֹהֵי יַעֲקֹב…" (שמות ג 6-4). "וְאִם מְעִידָתָם הִיא עֹשֶׁר לָעוֹלָם וְהֶפְסֵדָם הוּא עֹשֶׁר לַגּוֹיִים, שְׁלֵמוּתָם – עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה!" (רומים יא 12).

לקריאה נוספת
תמונה ראשית: משה חוצה את ים סוף

להכיר את אלו שהלכו לפנינו: לימוד על דמות מהמקרא

מטרת המאמר הזה היא לתת הדרכה למי שמעוניין להתמקד בדמות מסוימת מהתנ"ך או הברית החדשה ולהבין מה מסופר עליה ואילו לקחים דרך הצגתה ועיצובה בטקסט מבקשים להעביר לנו. ההתעמקות במה שכתוב על כל דמות היא גם מקור להנאה, אך מעבר לזה מה שנלמד על הדמויות בכתובים יכול אף לאתגר, ללמד, ולכוון אותנו ברמה אישית.

המשיכו לקרוא »
הרשמו לעדכונים

אם אתם מעוניינים לקבל עדכון חודשי מאיתנו על המאמרים החדשים באתר מכון ועל הפעילויות השונות שיתקיימו בקרוב, אתם מוזמנים לרשום את כתובת הדוא"ל שלכם ולקבל מאיתנו עדכונים.

*בעת ההרשמה לעדכונים אני מסכים\ה לקבל חומר פרסומי למייל.

דילוג לתוכן