הבטחה ללא תנאים – פרשת ויצא

חלומו של יעקב

ויצא: בראשית כח 10 – לב 3

 

הלילה הראשון מחוץ לבית הוא בדרך כלל לילה מפחיד. אבל עבור יעקב זה היה לילה בודד ומפחיד במיוחד. לאחר שנאלץ לעזוב את בית אמא בעקבות גניבת הברכה ושינאת עשו, אנחנו מוצאים את יעקב בדרכו לארם. בעקבות הטלטלה, בודאי הפך והפך שוב בראשו את השתלשלות העניינים. איך למרות שהצליח להשיג בכוחו כל מה שרצה, נותר לבסוף ללא דבר בידיו. אבל אלהים ברוב חסדו לא השאיר אותו ללא תקווה.

 

הלילה ירד, ולא היה אפילו אדם אחד שהציע לו ללון אצלו וכך נשאר לישון תחת כיפת השמים במקום שנקרא לוז. ושם הוא חולם חלום: וַֽיַּחֲלֹ֗ם וְהִנֵּ֤ה סֻלָּם֙ מֻצָּ֣ב אַ֔רְצָה וְרֹאשׁ֖וֹ מַגִּ֣יעַ הַשָּׁמָ֑יְמָה וְהִנֵּה֙ מַלְאֲכֵ֣י אֱלֹהִ֔ים עֹלִ֥ים וְיֹרְדִ֖ים בּֽוֹ (בראשׁית כח 12).

 

מה היה המסר של החלום?

 

בחלום, ראש הסולם מגיע עד השמים, שם ניצב עליו אלהים – נותן הברכה. בניגוד ליעקוב שהבטיח לעבוד את אלהים ׳על תנאי׳: אִםיִהְיֶה אֱלֹהִים עִמָּדִי וּשְׁמָרַנִי בַּדֶּרֶךְ … וְנָתַן-לִי לֶחֶם לֶאֱכֹל וּבֶגֶד לִלְבֹּשׁ׃ וְשַׁבְתִּי בְשָׁלוֹם … (אז) וְהָיָה יְהוָה לִי לֵאלֹהִים (כח 20 – 21); הברכה שיעקב קיבל מאלהים בחלום היתה ברכה ללא תנאים. ברכה שאינה תלויה בדבר. בברכה הזו, הבטיח אלהים ליעקב את הארץ, את הזרע שיבוא דרכו ולבסוף שיחזור לארץ ממנה נמלט (כח 15).

 

בתחתית הסולם, על הארץ, נמצא יעקב, זה שרוצה לקבל את הברכה.

אז מה תפקידו של הסולם?

הסולם מייצג את נקודת המפגש שבין השמים לארץ. הוא משמש כמתווך בין אלהים לאדם, והברכה של אלהים חייבת לעבור דרך הסולם. פרשנים מסוימים טענו שהסולם הוא סמל לריבונות אלהים, אחרים טענו שזהו סמל לתקשורת שבין אלהים לאדם.

אבל ישנה טענה אחרת מפיו של ישוע בברית החדשה. טענה מהפכנית בזמנה, וגם בזמננו: אָמֵן אָמֵן אֲנִי אוֹמֵר לָכֶם, אַתֶּם תִּרְאוּ אֶת הַשָּׁמַיִם פְּתוּחִים וּמַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עוֹלִים וְיוֹרְדִים עַל בֶּן־הָאָדָם (בשורת יוחנן א 51). כלומר, ישוע מזהה את הסולם עם עצמו.

כשם שהסולם שימש כנקודת מפגש בין השמים לארץ והברכה הייתה חייבת לעבור דרכו, כך אומר ישוע, הוא החוליה המקשרת בין אלהים לאדם, הוא הברכה עצמה: הַמַּאֲמִין בִּי יִחְיֶה גַּם אִם יָמוּת (בשורת יוחנן יא 25). ברכות אלו ושכמותן: חיי עולם, סליחת חטאים, לא לשכון בחושך, חיים יזרמו מקרבו ועוד, הן הבטחות היכולות להתקיים עבור כל אחד הבוטח בו.

 

ומה עם המלאכים שעולים ויורדים?

אנחנו חיים במציאות רוחנית, גם אם אנחנו לא מודעים למציאות הזו, היא קיימת. מציאות מלאה בפעילות גם של כוחות רוחניים רעים אבל גם מלאכים שאלהים מבטיח לשלוח לנו לשמור עלינו: כִּ֣י מַ֭לְאָכָיו יְצַוֶּה־לָּ֑ךְ לִ֝שְׁמָרְךָ֗ בְּכָל־דְּרָכֶֽיךָ (מזמור צא 10).

 

יעקוב מתעורר מן החלום מתוך ידיעה מוחלטת שאלהים דיבר אליו וקורא למקום בית אל.

באחד המקומות הנמוכים של חייו, נפשית ורוחנית, חווה יעקב את חסד אלהים והבטחותיו ללא תנאים. גם אם יכשל, כמו שכבר הוכיח שהוא יכול, יש תקווה – אלהים באהבתו הרבה יקיים את שהבטיח.

כל מקום שאנחנו נמצאים בו בחיינו: רגיל, נמוך, מפחיד, אומלל – יכול להשתנות לבית אל.

לקריאה נוספת
יוסף ופרעה

עת לכל דבר – פרשת מקץ

פרשת מקץ: בראשית מא 1 – מד 17. להיות במקום הנכון בזמן הנכון, הוא הרבה פעמים ההבדל בין הצלחה לכישלון. כך גם בפרשה שלנו המתחילה במילים: וַיְהִ֕י מִקֵּ֖ץ שְׁנָתַ֣יִם יָמִ֑ים (בראשׁית מא 1) שנתיים אחרי מה? שנתיים אחרי שיוסף פתר את חלומם של שר האופים ושר המשקים בכלא בו ישבו…

המשיכו לקרוא »

לשנות כיוון – פרשת ויגש

פרשת ויגש – לא קל להשלים עם העבר, להמשיך הלאה ולהניח מאחור את מי שהיינו. אבל הכל אפשרי עם אלהים! חייו של יהודה, אחיו של יוסף הם דוגמה מרגשת לחזרה בתשובה שהובילה לשינוי. בפרשה לפנינו נפרש תהליך שלם של למידה ושינוי שעבר יהודה…

המשיכו לקרוא »
הרשמו לעדכונים

אם אתם מעוניינים לקבל עדכון חודשי מאיתנו על המאמרים החדשים באתר מכון ועל הפעילויות השונות שיתקיימו בקרוב, אתם מוזמנים לרשום את כתובת הדוא"ל שלכם ולקבל מאיתנו עדכונים.

*בעת ההרשמה לעדכונים אני מסכים\ה לקבל חומר פרסומי למייל.

דילוג לתוכן